Start 10 juni kl 17.30-19

Välförtjänt njutning och avkoppling står på schemat när vi ses för onsdagarnas sommaryoga på Klintens loge klockan 17.30. Ute i solen om vädret tillåter, annars på behörigt avstånd inne i den fantastiska logen.

Fokuset på klasserna är glädjen, tillförsikten och den sköna lättjan som hör sommaren till. Mjuk, varm och fylligt härlig. Rörelserna kommer att vara enkla, men bjuder samtidigt in värme och styrka i kroppen. Nivån är enkel och passar nybörjare såväl som vanare yogis.


Jag som undervisar heter Michaela Astegård, jag är utbildad yogalärare (100 + 200h) och undervisar i stilen Embodied Flow. För mig innebär det en yogastil som bjuder in dig till en djupare närvaro och medvetenhet kring din kropp, långt ifrån pekpinnar och "korrekt" utförda positioner. Istället låter vi rörelsen komma inifrån, från kroppens egen visdom och dess förutsättningar. Min upplevelse är att det ger både en djupare acceptans för oss själva men också ett ökat stöd för att faktiskt kunna både mjukna och släppa såväl som att stärka kroppen.

Insatsen är 120;- per tillfälle och det är föranmäld drop-in, så anmäl dig här eller via messenger, så vet jag att jag ska rulla ut en matta åt just dig.

Varmt varmt välkommen!

......….........…......……….....................……………...…………

CORONA - Såhär tar vi hand om varann lite extra

Eftersom vi har ett lite extraordinärt läge just nu så behöver vi vara extra rädda om både oss själva och varandra. Därför kan vi inte garantera att vi kommer att kunna ses som planerat alla gånger, vi följer uppdateringarna och myndigheternas rekommendationer.
Vi planerar att vara utomhus de gånger det är möjligt, inte minst för att få möta den underbart efterlängtade solen! Då yogar vi på altanen på Klinten, som också är stor nog för att kunna hålla lite avstånd. De dagar vi inte har lika tur med vädret kommer vi istället vara inne på Klintens loge, där vi gör rum för att kunna hålla ett avstånd om två meter från varandra även där. Vi kompenserar med extra mjuka filtar, ljus och riktigt varma sköna kläder för att ändå få en varm och nära miljö tillsammans.

Av respekt för Jessica med familj använder vi inte deras toalett, men det finns ett jättefint utedass att använda i ansklutning till logen.
Och sist såklart; är man det minsta krasslig så stanna hemma, så ses vi när vi är krya igen. Allt för att vi ska ta hand om varandra!

Till eventet

 

 

Yogan har funnits med i livet de sista tio åren men det är först sedan 2017 som jag genom utbilningar börjat fördjupa mig inom stilen Embodied Flow och under vintern 2019/2020 utbildat mig till yogalärare, för att få möjlighet att dela med mig av det jag lärt mig.

För mig handlar yoga om att komma hem genom kroppen. Vi lever så ofta livet som "ett huvud på en pinne"; vi tänker, reflekterar, rationaliserar och diskuterar, men allt sker på ett mentalt plan. Genom att börja lyssna till andra delar av oss själva hittar vi också andra sidor och andra möjligheter för att agera, för att röra oss genom världen och genom livet. För mig är yogan det verktyget.

Genom meditation och närvaro tillsammans med rörelse och utforskning av den egna kroppen så tar vi steg för att fördjupa både vår självkännedom och vår acceptans inför oss själva och vår kropp. Och det är härligt! Och det är härligt! Det är underbart att få lov att börja bebo kroppen, utan pekpinnar eller borden, utan med nyfikenhet och tacksamhet. För mig är det vad yoga handlar om. -Michaela

 Yoga ger en ökad kroppsmedvetenhet, minskad muskulär spänning, förbättrad sömn, sänkt blodtryck mm. Yogans filosofi kan också tillföra ett nytt förhållningssätt till dig själv och omvärlden som kan inspirera till nya sätt att tänka och reagera

Minskad stress
Yoga minskar de fysiska effekterna av stress på kroppen och sänker nivåerna av stresshormonet kortisol. Andra fördelar är sänkt blodtryck och hjärtfrekvens, förbättrad matsmältning, bättre immunförsvar och minskade symptom på ångest, depression, trötthet, astma och sömnlöshet.

Smärtlindring
Studier har visat att asanas (övningar), meditation eller en kombination av de två minskar smärta. Vissa utövare rapporterar även att känslomässig smärta kan lindras genom att praktisera yoga.

Bättre andning
Med yoga lär du dig att ta långsammare, djupare andetag. 
Det bidrar till att förbättra lungfunktion, avslappning och att öka mängden syre i kroppen.

Flexibilitet
Yoga förbättrar flexibilitet och rörlighet i kroppen och kan lindra värk och smärta i musker och leder. Muskler och ligament förlängs och du får bättre hållning och kroppsuppfattning.

Ökad styrka
När du gör asanas använder du kroppens alla muskler, vilket gör dig starkare. Med en stark kropp lindrar du muskelspänningar.

Viktkontroll
Yoga kan göra att du går ner i vikt. Du bränner kalorier, minskar kortisolnivåer och stress. Yoga främjar också goda matvanor och ger en ökad känsla av välbefinnande och självkänsla.

Förbättrad cirkulation
När du gör asanas syresätts kroppens alla celler och du får bättre cirkulation.

Yoga sänker hjärtfrekvensen, ger bättre uthållighet och förbättrar syreupptagningen.

Fokus på nuet
Yoga hjälper oss att fokusera på nuet, att bli mer medvetna om oss själva och att ta hand om både kroppen och sinnet. Du förbättrar koncentrationen, koordinationen och minnet.

Inre frid
Den meditativa aspekten av yoga kan hjälpa till att nå en djupare, mening med livet.